شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

پاسداشت نهضت مشروطه

 

مشروطیت،مشروطه
پیام دوشم از پیر می فروش آمد
بنوش باده که یک ملتی بهوش آمد
هزار پرده درید استبداد در ایران
هزار شکر که مشروطه پرده پوش آمد

۱۴ مرداد سال گشت خاطره رنج ها و تلاش ملت سر افراز ایران بر علیه استبداد داخلی واستعمارخارجی گرامیباد .

اصول مترقی و واژه های مدرنی همچون "قانون اساسی"، "سلطنت مشروطه" و "عدالت خانه" مهمترین خواسته های ملت ایران ذر جنبش مشروطه بود.
اما اولین مقدمه جنبش مشروطه خواهی ایران را شاید بتوان "جنبش تنباکو" (1275 خورشیدی/ 1896 میلادی) دانست. مخالفت با واگذاری امتیاز تجارت تنباکو به بیگانگان بستری شد تا برای نخستین بار تجدد خواهان و روحانیون با همراهی مردم در برابرا استبداد داخلی و استعمار خارجی قیام کنند. ائتلافی که به شکلی دیگر و حدود یک دهه بعد در برهه هایی از "جنبش مشروطه" مجددا بارز گشت.
احمد کسروی، از مهم ترین تاریخ نگاران مشروطه می نویسد: "همراهی میانه دو سید (بهبهانی و طباطبایی) در روزهای نخست سال 1284 بوده و آغاز جنبش مشروطه را هم از آن روز باید شمرد."

آن 'همراهی' که کسروی از آن یاد می کند، موافقت دو مجتهد برجسته تهران در آن دوران یعنی سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی برای مقابله با سیاست های حکومت و پیوستن به صف مخالفان، به ویژه تجار و بازاریان، بود.


 

مشروطه ، مشروطیت، فارسی

 

همدردی با مردم لبنان

 

           تصویر کشار مردم لبنان

بیش از بیست روزاز کشتار مردم بی دفاع در جنوب لبنان میگذرد .قتل و کشتار مردم بی دفاع ، کودکان و زنان تحت هر عنوان و به دست هر گروهی محکوم است. آنچه مایه تاسف است سکوت مجامع و نهادهای بین المللی در این باره است .شاید زمان آن فرارسیده باشد که ملل آزاد سازمانی جدید با قدرت اجرایی بیشتری برای دفاع از حرمت انسان های مظلوم بوجود بیاورند.به امید روزی که از قتل و کشار وشکنجه انسانها خبری نباشد.دست دعا به سوی پروردگار بلند می کنیم :
..هذا الدعاء الجمیل کان فی إعلان على قناة العربیة أحببت أن إشارککم به ........

گوش کنید

       
powered by ODEO