شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

دردهای بشری

دیشب موضوعی را در یکی از کتاب های درسی دوران دانشجویی را مطالعه می کردم عنوان کتاب " روانشناسی اجتماعی" ومطلب  مورد تحقیق این بود که چه عواملی در تعیین نوع تفکر ما می توانند دخالت داشته باشند بود، نویسنده به آزمایشی و نتیجه آن به این صورت اشاره کرده بود که: اگر به تعدادی افرادی که مدتی در حالت گرسنگی نگهداشته شده اند تصاویر نامفهومی را نشان داده شود واز آنها پرسیده شود به نظر شما تصویر چه شکلی می باشد بیشتر افراد مورد بحث در پاسخ خود به نام نوعی غذا ویا نان که با موضوع گرسنگی ارتباط دارد اشاره می نمایند.

امروز از خودم می پرسیدم اگر از یک جامعه شناس و یا محقق تاریخ سوال شود که: " مهمترین دغدغه و رنج بشر از آغاز تاریخ تا کنون چه بوده است " چه جوابی خواهد داد ؟ به نظر شما چه پاسخی خواهد بود ؟ بیماری؟ فقرو گرسنگی؟ جهل و نادانی ؟ استعمارو استحمار ( یعنی خر شدن )؟ بی ایمانی و لامذهبی؟...... خیال نکیند با عنوان نمودن این پاسخ ها قصد دارم شما را به سوی پاسخی خاصی گرایش دهم . می توانید چشمهای خود را ببندید و فقط به سوال مطرح شده بیاندیشید که: " مهمترین دغدغه و رنج بشر از آغاز تاریخ تا کنون چه بوده است " . لابد خواهید گفت بستگی دارد که این سوال از چه اشخاصی و در چه موقعیتی پرسیده شود، یعنی مثلا یک فرهنگی جواب خواهد داد جهل و بی دانشی و یا اگر این پرسش را از مراجعان دندانپزشکی بنماییم پاسخ خواهند: " دندان درد"!.نه باز هم گمان نکنید مطلبی که در ابتدای مقاله در باره روانشناسی اجتماعی آوردم ربطی به این موضوع دارد باور کنید قصدم چنین نبوده است.بنابر این باز هم خواهش می کنم در باره پاسخ سوال اندیشه کنید واگر برای شما مقدور میباشد با کلیک در روی نوشته نظرات شما پاسخ خود را اعلام فرمایید که: مهم ترین و اصلی ترین نیازی که بشر از دورن های گذشته تا کنون خواستار آن بوده و امروزه هم همچنان می تواند مهم ترین و اصلی ترین نیاز بشری باشد چیست؟ البته تا پایان همین ماه بنده نظر و دلایل خود را خواهم گفت تا ببینیم تا چه اندازه با نظر و عقیده من موافق هستید.

مادر و پسر

      

  امروز که داشتم با rss reader اینترنت‌گردی می کردم چشمم به عکس و مطلبی خورد که بد نیست شما هم ببینید . عکس مربوط می‌شود به یکی از برندگان جایزه پولیتزر 2007 ، در FEATURE PHOTOGRAPHY . جایزه پولیتزر در این رشته به آقای رنه بایر Renée C. Byer به خاطر به نمایش گذاشتن تلاش یک مادر تنها و پسر 10 ساله مبتلا به سرطانش، اهدا شده است. پسر(Derek  ) 10 ساله مبتلا به نوروبلاستوما است و در تصویر مادر و پسر ، پابرهنه در حال طی کردن راهروی بیمارستان قبل از عمل پیوند مغز استخوان دیده می‌شوند ، عملی که تنها امید این طفل خردسال است.برای دیدن تصوبر بزرگتر روی آن کلیک کنید و  توضیحات بیشتر را خودتان در پایین تصاویر مشاهده خواهید کرد.

" روز معلم"

اما چندروز دیگه " روز معلم"  است چه هدیه ای می توانم به معلمین خودمان به استاد های خودمان بدهیم ؟

یادش بخیر.مثل فانوسی در تاریکی بود.مثل قله بلند کوهی در میان تپه ها ، مثل اسب سفید سرکشی وسط یک گله گوسفند، مثل یک مناره زیبا و باشکوه که از وسط خانه ها و زاغه ها و بام های کوتاه و کوچه های تنگ و تاریک ، سر به آسمان و آفتاب کشیده باشد. او ، توی یک عالمه " صفر "، مثل "یک " بود.

کتاب گیاه شناسی نوشته زنده یاد" دکتر علی شریعتی " را خوانده اید ؟ متن بالا قسمتی از این کتاب است که معلم شهید در تجلیل از معلم های خود نوشته است . پس چه هدیه ای بهتر از کتابی است که معلمی بزرگوار در ستایش از معلم خود نوشته باشد ؟...

در کلاس ، مثل خورشیدی بود و بچه ها مثل ستاره ها در پیرامونش ، از اینکه دارد می فهماند و آنها دارند می فهمند لذتی می برد که خوشبخت ترین آدمهای دنیا از آن محرومند . در خانه کوچک و ساده اش ، در وسط کاغذ ها و جزوه ها و دفترچه ها و دفتر ها و نوشته های پراکنده و شلوغش می نشست و صف کتابها ، گرداگردش و احساس می کرد که یک فرمانده بزرگ و نیرومند است که در قلب لشکریانش نشسته و دنیا در زیر فرمان او است . با این همه ، فروتن و مهربان و دوست و رفیق بچه ها....

برای احترامی که به معلمین خودم و آنهایی که نگاه کردن را به من آموخته اند قائل هستم متن کامل" کتاب گیاه شناسی " نوشته "دکتر شریعتی" را به آنها تقدیم می کنم.

"میراث فرهنگی"

از سوی نهاد های فرهنگی بین المللی روز 29 فروردین روز بزرگداشت "آثار تاریخی" نامگذاری شده است.

به راستی سخن گفتن از"میراث فرهنگی" در جهانی که با بحرانی شدید و خشن روبه روست ، بحرانی که کلیت نظام ها و ارزش ها را با تردید روبرو ساخته است و در جهانی که انسان از بی سوادی، فقر، بی عدالتی، بیماری و حاکمیت حکومت های خود کامه و فاسد رنج می برد بسیار بجا و شایسته است."عبدالرضافارسی"

بحران قربانی ساختن طبیعت و منابع طبیعی به بهانه توسعه، اکنون دامنه خود را به قرباتی ساختن میراث های فرهنگی گسترش داده است.این بحران ما را در مورد توسعه و مفهوم آن به تأمل وا می دارد. از دید برخی بی خردان در گذشته و حال " توسعه " تنها از منظر مادی گرایانه تولید و مصرف مطرح می شود. اکنون روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان بیش از پبش متقاعد شده اند که چنین نگرشی به توسعه،  یعنی قربانی کردن فرهنگ برای رشد اقتصادی و کمیت به بهای کیفیت، عواقب و پی آمدهای ناگواری در پی خواهد داشت . دست آورد ونتیجه چنین نگرشی تعریفی جدید و جامع تر از میراث بوجود آورد که حاصل دید گاه جامعه شناسان، مردم شناسان و قوم شناسان بود ، در این مفهوم فرهنگ تلفیقی از سازمان های اجتماعی، شیوه های زیست، باورها، دانش های فنی و نمود های فرهنگ های گذشته و حال تعریف شده است . ثبت چشم اندازهایی نظیر شالیزارهای فلی پین و تاکستانهای سنت امیلیون فرانسه حاصل نتایج مثبت چنین تفکری جدید میباشد. در تعریف جدید به میراث طبیعی به اندازه میراث فرهنگی بها داده شده است. لئون پرسویری نویسنده کتاب "کنوانسیون میراث جهانی" می گوید: امروز دیگر گذشته تنها از سنگ ساخته نشده است و "میراث جهانی"، تنها بناهای تاریخی و شگفتی های طبیعی نیستند، اندیشه ها و باورهایی که حافظه جمعی ما را می سازند به همان ادازه اهمیت دارند .... در نگرش جدید " میراث فرهنگی" از مفاهیم قدیمی شاهکار دور می شویم و امروزه افسانه ها، باورها، سنت ها، بنا های تاریخی و شگفتی های طبیعی همه دارای ارزش و اهمیت میباشند."عبدالرضا فارسی"

در همین رابطه چنین بنظر می رسد که ایجاد سد " سیوند" در استان فارس موجب آسیب دیدگی مجموعه ای از آثار تاریخی و طبیعی سرزمین مان را فراهم می سازد و ممکن است تعدادی منابع و آثار تاریخی کشور فدای منافع اقتصادی ایجاد چنین سدی گردد. چقدر خوب است فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی و لجاجت های بی ثمر، مسئولین امور با تشکیل گروههای کارشناسی نسبت به موضوع رسیدگی نمایند و نتیجه گزارش کارشناسان را به اطلاع برسانند و به این نگرانی ها پایان دهند، گرچه حق اعتراض به نظر کارشناسی و درخواست کارشناسی مجدد از اصول قانونی و پذیرفته شده مراجع حقوقی و قضایی میباشد.

دریافت نقشه جهانی مناطق باستانی و میراث جهانی به صورت فایل PDF  

منابع بیشتر:

لطفا دکمه Shift  را همزمان با کلیک کردن نگاه دارید .

حرمت آثار مادی و معنوی

http://whc.unesco.org

 

http://whc.unesco.org/en/map

The World Heritage Wall Map 2007 (830 sites)

  The map of World Heritage sites (front side)

  List of site names (back side)

 

سد هخامنشی دیده‌ گان در شمال پاسارگاد تخریب شد
فاضلاب و زباله، سد هخامنشی شوشتر را احاطه کرد
کلیسای ایتالیایی های اندیمشک تخریب شد
ستاد اجرایی مسجد جامع تهران مسئول تخریب بنای صفوی شناخته شد
نماد شهری مشهد بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد
مدرسه قاجاری توحید رامهرمز به طور کامل تخریب شد
کوره‌های ۳ هزار ساله پخت سفال هنگام شخم‌زنی تخریب شدند
بخشی از اثر ملی سرای‌عجم اهواز تخریب شد
محوطه ۶ هزار ساله بافت تاریخی قم به طور کامل تخریب شد
شهر ۳ هزار ساله “اژدها داشی” با خاکبرداری شرکت گاز تخریب شد
دستور تخریب ۱۳۰ مدرسه تاریخی صادر شد
زورخانه صفوی با حکم دادگستری اردکان تخریب شد
پلکان محوطه مقدس در پاسارگاد تخریب شد
مدرسه تاریخی اسرار تخریب شد
بافت تاریخی مراغه تخریب شد
کتیبه در مسجد جامع نوش آباد تخریب شد
قلعه دختر بناب تخریب شد
تپه پارتی هله بگ در دشت بیستون تخریب شد
تخریب محوطه باستانی قلی درویش از سر گرفته شد
کارخانه «رحیم‌زاده» نماد دوران صنعتی اصفهان هم تخریب شد
تخریب بانک شاهی به علت گذر مترو ثابت شد
پیشینه معماری ساده زاگرس میانه پیش از غرق شدن، تخریب شد
مسجد ۹۰۰ ساله قدمگاه در تفت تخریب شد
دسته گل تازه شهر داری: بنای تاریخی دفتر کار فرمانفرا تخریب شد
دیوار حمام قاضی اصفهان توسط اهالی محل تخریب شد
در حضور شهردار منطقه ۳ سرای تاریخی مخلص بازار اصفهان تخریب شد
۶۰ درصد غارهای تاریخی کشور در جریان حفاری های غیر مجاز، تخریب شده اند
خانه صدقیانی تبریز، به دلیل اشتباه کارگران شهرداری تخریب شد
کاروانسرای یک صد ساله، یک شبه تخریب شد

میراث فرهنگی ایران و تهدید عوامل انسانی و طبیعی بر آن

آبگیری "سد سیوند "و احتمال تخریب آثار باستانی ایران