شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

دردهای بشری

دیشب موضوعی را در یکی از کتاب های درسی دوران دانشجویی را مطالعه می کردم عنوان کتاب " روانشناسی اجتماعی" ومطلب  مورد تحقیق این بود که چه عواملی در تعیین نوع تفکر ما می توانند دخالت داشته باشند بود، نویسنده به آزمایشی و نتیجه آن به این صورت اشاره کرده بود که: اگر به تعدادی افرادی که مدتی در حالت گرسنگی نگهداشته شده اند تصاویر نامفهومی را نشان داده شود واز آنها پرسیده شود به نظر شما تصویر چه شکلی می باشد بیشتر افراد مورد بحث در پاسخ خود به نام نوعی غذا ویا نان که با موضوع گرسنگی ارتباط دارد اشاره می نمایند.

امروز از خودم می پرسیدم اگر از یک جامعه شناس و یا محقق تاریخ سوال شود که: " مهمترین دغدغه و رنج بشر از آغاز تاریخ تا کنون چه بوده است " چه جوابی خواهد داد ؟ به نظر شما چه پاسخی خواهد بود ؟ بیماری؟ فقرو گرسنگی؟ جهل و نادانی ؟ استعمارو استحمار ( یعنی خر شدن )؟ بی ایمانی و لامذهبی؟...... خیال نکیند با عنوان نمودن این پاسخ ها قصد دارم شما را به سوی پاسخی خاصی گرایش دهم . می توانید چشمهای خود را ببندید و فقط به سوال مطرح شده بیاندیشید که: " مهمترین دغدغه و رنج بشر از آغاز تاریخ تا کنون چه بوده است " . لابد خواهید گفت بستگی دارد که این سوال از چه اشخاصی و در چه موقعیتی پرسیده شود، یعنی مثلا یک فرهنگی جواب خواهد داد جهل و بی دانشی و یا اگر این پرسش را از مراجعان دندانپزشکی بنماییم پاسخ خواهند: " دندان درد"!.نه باز هم گمان نکنید مطلبی که در ابتدای مقاله در باره روانشناسی اجتماعی آوردم ربطی به این موضوع دارد باور کنید قصدم چنین نبوده است.بنابر این باز هم خواهش می کنم در باره پاسخ سوال اندیشه کنید واگر برای شما مقدور میباشد با کلیک در روی نوشته نظرات شما پاسخ خود را اعلام فرمایید که: مهم ترین و اصلی ترین نیازی که بشر از دورن های گذشته تا کنون خواستار آن بوده و امروزه هم همچنان می تواند مهم ترین و اصلی ترین نیاز بشری باشد چیست؟ البته تا پایان همین ماه بنده نظر و دلایل خود را خواهم گفت تا ببینیم تا چه اندازه با نظر و عقیده من موافق هستید.

نظرات 5 + ارسال نظر
محمود جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 02:27 ق.ظ

سلام
نیاز به نان و مسکن و آزادی

نانا جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 02:28 ق.ظ

نیاز به برابری و آزادی

سایه سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:12 ق.ظ http://www.sayeaftab.blogsky.com

سلام . مثل همیشه نوشته هاتون مفید وعالی
از این که یاد من بودین ممنون
من چند وقتی گرفتارم و نت نمی یام انشاالله گرفتاریم حل بشه حتمان بازم فعالیتمو شروع میکنم . موفق باشین

سلام
امیدوارم گرفتاری شما هرچه زودتر حل بشه.

ع-م چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 02:29 ق.ظ


با سلام
به عقیده من دغده اصلی بشر تامین غذای خود و معاش خانواده اش بوده است.

مرضیه دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 08:40 ق.ظ

مشکل و دغدغه اصلی بشر نیاز های غریزی و حیاتی او بوده است.اگر به نقاشی هایی که از زمان های گذشته در دیوار غارها باقی مانده نگاه کنیم متوجه این می شویم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد