شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

دیکتاتور پینوشه مرد

«این مطمئنا آخرین بار است که من با شما سخن مى گویم. این رادیو خاموش خواهد شد و صدای من دیگر به گوش شما نمی رسد، اما مهم نیست، چون شما همیشه آن را خواهید شنید. من همیشه با شما خواهم بود. من به شیلى و سرنوشت آن ایمان دارم.»

این آخرین جملاتی بودند «سالوادور آلنده» رئیس جمهوری چپ گرای شیلى خطاب به مردم کشورش گفت، چرا که در یازدهم سپتامبر ،۱۹۷۳ حکومت وحشت در شیلى مستقر شد....

دیشب خبرگزاری AP  (  خبرگزاری آسوشیتدپرس )   این خبر را مخابره کرد : پیوشه دیکتاتور سابق شییلی درسن 91 سالگی مرد.

Ex-Chilean dictator Pinochet dies at 91

روزنامه گارد ین نوشت :

 

Former Chilean dictator Pinochet dies aged 91

 سرانجام مردی که سمبل و نماد جنایات نظامیان در امریکای جنوبی بود  قبل از محاکمه مرد.مردی که با کودتای نظامی به پشتیبانی سازمان جاسوسی امریکا دولت مردمی آلنده را واژگون کرد. اسناد و مدارک سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا (سیا) هم نشان مى دهد که این سازمان ارتباط نزدیکى با سرویس هاى مخفى کشورهاى آمریکاى لاتین به خصوص سرویس مخفى شیلى (دینا) داشت و در این راه به آنها کمکهاى فراوانى کرد.

آگوستو پینوشه اوگارته در سال 1915 متولد شد و بزرگترین فرزند در میان شش خواهر و برادر بود. او پس از تحصیلات نظامی در 18 سالگی به ارتش پیوست. گفته می شود مادرش مشوق او به این کار بود. او در سال 1973 به درجه ژنرالی رسید و فرمانده کل نیروهای مسلح شد. آن زمان تقریبا سه سال از آغاز ریاست جمهوری سالوادور آلنده می گذشت. او از معدود مقامات بلندپایه ارتش بود که آلنده تصور می کرد می تواند به او اعتماد کند.      اما کمتر از سه هفته پس از انتصاب به فرماندهی ارتش، پینوشه نقش اصلی را در کودتایی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، حامی آن بود ایفا کرد. حملات به رهبری ارتش با انفجار کاخ ریاست جمهوری پایان یافت. جسد آلنده زمانی که نیروهای ارتش وارد کاخ ریاست جمهوری شدند در آنجا پیدا شد که تصور شد خودکشی کرده است.   دو روز بعد پینوشه به عنوان رئیس حکومت نظامی معرفی شد...

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت شیلى اعلام کرد ، جسد ژنرال آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق این کشور در  یک تشییع  جنازه نظامی روز سه شنبه 12 دسامبر در شهر سانتیاگو به خاک سپرده خواهد شد و خبر برگزاری تشییع جنازه رسمی برای اورا تکذیب کرد. جسد پینوشه که روز یکشنبه در اثر عوارض قلبی در سن ۹۱ سالگی درگذشت، برای تشییع جنازه به کلیسای یک آکادمی نظامی منتقل شده است. در روز تدفین پینوشه پایگاه های نظامی در شیلی پرچم‌های خود را به حال نیمه افراشته در خواهند آورد. گرچه او بسرعت در صحنه بین المللی به عنوان رهبر کودتا سوء شهرت پیدا کرد، ماهها طول کشید تا در داخل کشور به عنوان رهبر شناخته شود. او ابتدا موضع آشتی جویانه داشت. اما قدرت او بسرعت تحکیم یافت. در اواسط سال 1974 او "رهبر ملت" شد و در ماه دسامبر به ریاست جمهوری رسید.  رویکرد پینوشه نسبت به مخالفانش سختگیرانه تر شد. طی چند هفته مانوئل کنترراس دوست شخصی او پلیس مخفی را تاسیس کرد. پارلمان تعطیل و فعالیت اتحادیه های کارگری ممنوع شد. شیلی همچنین با دیگر رژیمهای دیکتاتوری آمریکای جنوبی پیمانی مبنی بر تعقیب و قتل چپگراها بست. اما پینوشه که در عکسی با هوگو بانزر دیکتاتور بولیوی دیده می شود بعدها گفت که هیچ اطلاعی از آن پیمان نداشته است. سرکوب مخالفان توسط رژیم پینوشه در نخستین سالهای حکومت وی اوج گرفت و همچنان در تمام سالهای حکومت او ادامه یافت بویژه در زمانی که رکود اقتصادی اعتراضهایی را برانگیخت. در سال 1996 گزارشی منتشر شد که رژیم پینوشه را مسئول 3000 مورد قتل و ناپدید شدن افراد کرد که همه موارد تایید شده بود. گزارش دیگری ادعاهای شکنجه سی هزار نفر را ثبت کرد. هنوز هم گورهای دسته جمعی پیدا می شود. او در دفاع از خود می گفت که بیگناه است و تلاش داشته کشورش را از کمونیسم و جنگ داخلی قریب الوقوع "نجات" دهد. هنگامی که در سال 2001 دادگاهی اعلام کرد که او توانایی جسمی برای حضور در دادگاه را ندارد، تلاش برای محاکمه ژنرال پینوشه به اتهام نقض حقوق بشر با شکست مواجه شد. اما در سال 2004 بار دیگر تلاشها آغاز شد.....

دیکتاتور مرد  اما هنوز هم در بسیاری نقاط جهان حکومت های جبار وجود دارند و همچنان مخالفان خود را  سرکوب ، زندانی و شکنجه می کنند . بدون این که مرگ دیکتاتور عبرتی برای آنان باشد .به قول حکیم بزرگ طوس :

جهان سربه سر همه عبرت است

چرا بهره ما .....؟

 

حرمت آثار مادی و معنوی

این روزها از گوشه و کنار زمزمه هایی شنیده می شود که گویا ساختن و آب گیری سدی در نزدیکی شیراز و ایجاد تونل برای مترو در شهر اصفهان ، موجبات ویرانی چند اثر تاریخی و ملی را فراهم می آورد .البته نمی دانم که این ادعا تا چه اندازه واقعیت دارد و از جنجال و هیاهوی سیاسی به دور است اما چنانچه این مطالب درست باشد جای تاثر و تاسف دارد.سال گذشته ایجاد ساختمانی برج مانند در شهر اصفهان به واسطه این که دور نمای یکی از بناهای مشهور را از زیبایی می انداخت سرو صدای زیادی به پا کرد چنانچه موجب دخالت سازمان یونسکو هم فراهم شد ....
برای فرهنگ و تمدن تعریف های گوناگونی شده است . دکتر شریعتی تعریفی نزدیک به این مفهوم از فرهنگ و تمدن می دهد که :  "... مجموعه آثار مادی و معنوی به جا مانده یک ملت را فرهنگ و تمدن آن ملت گویند."
بنا بر این مفهوم بنا های تاریخی یک سرزمین جزئی از تمدن آن سرزمین به شمار می آیند . بناهای تاریخی از آنجا که به عنوان جزئی از هویت یک ملت به شمار می آیند دارای حرمت و احترام هستند .بناهایی مانند پاسارگاد تخت جمشید  ، عالی قاپو ، مسجد کبود تبریز ، و.... جزئی از هویت تاریخی ملت ایران به شمار می روند.
این بنا های تاریخی  بیانگر بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ملت ایران بشمار میروند و تنها به ملت ایران تعلق ندارند بلکه به عنوان بخشی از تاریخ و تمدن بشری به حساب می آیند پس در این صورت  تنها به ملت ایران تعلق ندارند بلکه در مقیاسی بزرگتر جزئی از تاریخ بشر در شمار آورده شده و تعلق به جامعه بشری دارند.
احترام و اهتمام در نگهداری و حفظ این سرمایه های ملی احترام به  ملت ایران و جامعه بشری به حساب می آید ،
 مطابق ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی " هر کس به تمام  یا قسمتی از ابنیه ،اماکن و محوطه ها و مجموعه های فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات ، ملحقات ، تاسیسات ، اشیا و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی باشد ، خرابی بوجود آورد ، علاوه بر جبران خسارت وارده ، به حبس یک الی ده سال محکوم می شود " .
در روزگار کنونی با توجه به پیشرفت دانش بشری و فراهم بودن امکانات مادی و تکنولوژی ساختن سد های بزرگ و ایجاد تونل های زیرزمینی برای مترو بناهای از این دست کاری سهل و آسان  می باشد و هیچ کس نمی تواند منکر نیاز جامعه به این تاسیسات باشد اما از نشانه های انسان خردمند آن است که میان دو خیر  آن را که شایسته تر است و بین دو و یا چند شر آنرا که ضرر و زیان کمتری را به دنبال دارد انتخاب می کند.
چنانچه در زمانی فرد یا افرادی اقدام به ایجاد سازه ، بنا ، و یا تاسیساتی  نمایند و با این عمل خود موجبات ویرانی بناهای تاریخی را فراهم نمایند ، نه تنها سرمایه های مادی ملتی را بر باد داده اند بلکه نام خود را هم در ردیف دشمنان و غارتگران  ملت نیز ثبت خواهند کرد.

 
پی نوشت : همین الان که نوشته های بالا را در شبکه قرار می دادم روزنامه همشهری امروز  ۷آذر 1385دو گزارش در این زمینه داشت .

تخریب دوباره شهر عیلامی ارجان  
میراث فرهنگی ایران - گروه شهری:
سدسازی و فعالیت‌های کشاورزی، بیشترین آسیب را به محوطه‌های تاریخی 6 هزار و 500 ساله شهر عیلامی وارد کرده است.
سد مارون و لایروبی اخیر کانال‌های آبیاری شرکت سدسازی مارون به تخریب بیشتر اراضی باستانی شهر ارجان منجر شد...محدوده قدیم که بیشتر در کرانه رودخانه مارون قرار دارد از رهگذر فعالیت‌های ساختمانی، به‌ویژه احداث سد شهدا روی رودخانه مارون و دیگر الحاقات آن آسیب فراوان دیده .....
 
چشم انداز نقش رستم در معرض تهدید  
میراث فرهنگی ایران - گروه علمی فرهنگی:
عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم در مجموعه تخت جمشید (پارسه)، با توجه به زیرسازی که برای این خط انجام می‌شود، دید و حریم منظری نقش رستم را از میان می‌برد.
خاک‌ریزی که برای زیرسازی این خط آهن انجام می‌شود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد ......

چشم انداز نقش رستم در معرض تهدید

تخریب دوباره شهر عیلامی ارجان