شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

در سوگ پیامبر اکرم


 " اذا جاَء نصراللّه والفتح " چون این سوره از اسمان فرو آمد ، رسول خدا ( ص ) گفت : این سوره از وفات ما خبر می دهد ، که راه فنا می بباید رفت . آخرتر نظر وی به صحابه آن بود که سیّد ( ص ) از حجره بیرون آمد ،باطنش همه درد گرفته ، رخسارش زرد گشته ، تن ضعیف و نحیف شده ، یک دست بر کتف علی علی ( ع ) نهاده ، و دیگر دست بر دوش فضل ، از حجره به مسجد آمد ، دو رکعت نماز کرد ، پشت به محراب باز نهاد ، روی به یاران کرد ، از دیده او آب روان گشت . صحابه دانستند که سیّد ( ص) وداع خواهد کرد ، و آن دیدار بازپسین است ، که نیز جمال او نخواهند دید . سخن ملیح او نخواهند شنید . محراب از او جدا خواهد ماند .جهان از رفتن وی تاریک خواهد شد . جبرئیل نیز به سفارت نیاید . رضوان نیز به بشارت نیاید.
نومیدی بر رخسارها نشسته ، و چراغ شادی در سینه ها فرو مرده ، انفاس همگنان آوه و آه شده ، همه گوش فرا داشته تا سیّد ( ص ) چه گوید ؟ سیّد به لفظ شیرین و سخن پر آفرین گفت : "ای یاران من ،ای عزیزان و ای غریبان، ای مهاجر و انصار،بدرود باشید که عمر ما را نهایت آمد و حساب ما فذالک شد،و دیدار ما باقیامت افتاد.شما را بدرود می کنم و همه امت را که هستند و خواهند بود بدرود می کنم.سلام من به همه امت رسانید و بگویید: ما را آرزوی دیدار شما بود،لیکن اجل کمین بگشاد و مرگ شبیخون آورد،از حضرت آمدیم و باز به حضرت رفتیم،سنت من نگاه دارید.فریضۀ حق بگزارید،نماز نگاه دارید،بندگان را نیکو دارید،یتیمان را بنوازید،همه را بدرود کردم،همه را به خدا سپردم.خداوندا همه را به تو سپردم،به بوبکر و عمر و عثمان و علی (ع) نمی سپارم.آدم به فرزند سپرد.موسی به برادر سپرد.خداوند!من همه را به تو می سپارم.نگاه دارشان تو باش،و در حمایت و رعایت خودشان بدار".

از کشف الاسرار فضل الله میبدی

سالروز درگذشت دکتر مصدق

دیری گذشت و چون تو دلیری

در صف کارزار، نیامد

دیروز چهاردهم اسفند برابر با چهلمین سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق پیشوای نهضت ملی شدن نفت بود. کسی که هنوزنام و یادش خار چشم دشمنان ملت ایران است .در باره "دکتر مصدق"   بسیاری نوشته ها وجود دارد.یکی از ارزشمندترین آنها سخنرانی شادروان آیت الله طالقانی می باشد که در سالروز درگذشت "دکتر مصدق"   بر مزار او در احمدآباد ایراد نموده است وبخشی از آن چنین است:

امروز روز خاطره انگیزی است برای ملت ما ، همه در پیرامون تربت شخصیتی مبارز و تاریخی جمع شده ایم، نام مرحوم "دکتر مصدق"   برای همه ملت ایران و برای تاریخ ما و نهضت ما خاطره انگیز است.

نام "دکتر مصدق"   همان اندازه که برای هشیاری،بیداری،نهضت،مقاومت،قدرت ملی،خاطره انگیز است، به همان اندازه برای دشمنان ما،دشمنان داخلی و خارجی،استعمار خارجی و عوامل استعمار داخلی وحشت آور و نگرانی آور است.

دکتر مصدق ،نام او،راه و روش او مجموعه ایست از مبارزه بیش از نیم قرن ملت ایران ....

این نام واین مزار همیشه مورد توجه مردم ایران و دنیای آزاد و آزادیخواه بوده است و خواهد بود.....

متن کامل سخنرانی ابوذر زمان را که در چهاردهم اسفند پنجاه و هشت بر مزار رهبر نهضت ملی ایران

با گرامیداشت این سرباز وطن به" صدای مصدق" گوش میدهیم از فرا سوی زمان همچنان به گوش می رسد:

هموطنان عزیز! یک اصل ثابت و تغییر ناپذیربرای حکومتی که به افکار عمومی تکیه دارد این است که هر وقت با مشکلی روبرو می شود به منبع قدرت و سرچشمه لایزال نیروی ملت متوجه می گردد.....  

  برای شنیدن صدای رهبر نهضت ملی به این نشانی بروید.

 

خانه دکتر " علی شریعتی " در تهران به موزه تبدیل شد

تهران ، ایرنا ‪۸۵/۱۲/۰۷‬ عبدالرضافارسی-عبدالرضا فارسی
 

داخلی. فرهنگی. موزه. خانه دکتر شریعتی

خانه دکتر" علی شریعتی " امروز دوشنبه باحضور جمعی از مسئولان شهرداری تهران به عنوان موزه برای بازید عموم گشایش یافت.


به‌گزارش خبرنگارایرنا، منزل دکتر"علی شریعتی" واقع در محدوده‌شهرداری منطقه شش تهران، از جمله بناهای احداث شده درحدفاصل سال‌های ‪ ۱۳۳۵‬تا ‪۱۳۴۰‬ است.

این خانه‌دارای دو طبقه با حیاطی درسمت جنوب و یک زیرزمین بسیار کوچک است.

اتاق کار دکتر علی شریعتی و کتابخانه شخصی او در سمت شمال غرب طبقه دوم این خانه واقع شده است.

دکتر شریعتی در طول زندگی خود طی سال‌های ‪ ۱۳۵۲‬تاخرداد ‪ ۱۳۵۶‬و کمتراز دو سال در این خانه سکونت داشته است.

علت کوتاه بودن مدت سکونت دکترشریعتی دراین خانه، دستگیری‌های پی‌درپی و زندانی شدن‌های مکرر او بوده است.

این خانه در سال‌های ‪ ۱۳۷۵‬تا ‪ ۱۳۷۶‬توسط شهرداری ازخانواده‌دکتر شریعتی خریداری و به منظور راه‌اندازی "خانه موزه" و "مرکز فرهنگی" ساماندهی شد.

در این منزل برخی از آثار، کتب ، مدارک، کتابخانه، عکس و وسائل شخصی دکتر شریعتی به نمایش گذاشته شده است.

معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درمراسم افتتاح این خانه‌موزه گفت: تلاش‌های زیادی در طول چند سال اخیر از سوی شهرداری تهران برای گسترش مراکز فرهنگی صورت گرفته است.

محمدمهدی عسگرپور گفت: برای راه‌اندازی این مجموعه‌تلاش‌های زیادی شده و این تلاش باید همچنان ادامه یابد.

وی افزود: شهرتهران به راه‌اندازی پل، برج و غیره منتهی نمی‌شود هرچند که‌این راه‌اندازی‌ها در جایگاه‌خود مثبت بوده اماشهرتهران گنجینه‌ای ازمفاخر فرهنگی است که برخی از آنها در قید حیات بوده و برخی نیز دارفانی راوداع گفته‌اند.

عسگرپور اظهارداشت: راه‌اندازی مراکز دیگری همچون خانه‌موزه استادشهید مطهری و خانه‌موزه مرحوم نواب صفوی نیز بزودی راه‌اندازی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین هدف راه‌اندازی این مراکز تلاش برای ایجاد مرکزی جهت تضارب آرا و افکار در حوزه‌های مختلف نظری و جامعه شناختی است.

 

بخشش


آنهایی که به تو مار می بخشند در حالی که از آنها ماهی طلب کرده بودی ،ممکن است چیزی جز مار برای بخشیدن نداشته باشند .بنا بر این عمل از طرف آنها سخاوت است .

جبران خلیل جبران 

برای دریافت کتاب نامه‌های عاشقانه‌ی یک پیامبر به این نشانی بروید:

http://farsiyad.googlepages.com/ebook

عبدالرضافارسی