شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

سی تیر

سالها زین پیشتر من نیز
 خواستم کاین پوستیم را نو کنم بنیاد
 با هزاران آستین چرکین دیگر برکشیدم از جگر فریاد
 این مباد ! آن باد
 ناگهان توفان بیرحمی سیه برخاست.....

     مهدی اخوان ثالث

                    
۳۰   تیر ١٣٣١   بعنوان روز پیروزی آزادیخواهان و وطن دوستان ایرانی به همراهی رهبران مذهبی خود در پشتیبانی از سیاست و عملکرد دکتر مصدق علیه استعمار و استبداد و دربار پهلوی و در دفاع از استقلال و حاکمیت قانون و آزادی در تاریخ معاصر ایران ثبت شده است.
پس از برگزاری انتخابات مجلس هفدهم و پایان دوره‌ی شانزدهم مجلس شورای ملی و تشکیل مجلس جدید، مصدق مطابق رسم وسنت پارلمانی استعفا کرد و سپس بدون هیچ مخالفتی از مجلس شورا و مجلس سنا رأی اعتماد گرفت. روز ۲۵ تیر ۱۳۳۱ مصدق برای بحث درباره‌ی ترکیب هیأت جدید دولت به دربار رفت. مطابق قانون اساسی مشروطه، وزیر دفاع می‌بایست توسط نخست‌وزیر تعیین گردد، اما تا آن روز روال به این شکل بود که شاه چنین اجازه‌ای را به نخست‌وزیر نمی‌داد.
مصدق، آن روز در دیدار با شاه درخواست خود را مطرح کرد و شاه نیز با خشونت به آن پاسخ منفی داد. مصدق نیز استعفای خود را به شاه داد و به احمدآباد رفت.
احمد قوام از سیاستمداران و منورالفکران کهنه‌کار و باسابقه‌ی وابسته به سیاست انگلیس بود و شاه با آوردن او در واقع قصد مهار جنبش ملی کردن نفت را داشت. قوام پس از دریافت حکم نخست‌وزیری و رأی اعتماد مجلس (در شرایطی که طرفداران مصدق جلسه‌ی مجلس را ترک کرده بودند) اعلامیه‌ی شداد و توهین آمیزی را از رادیو علیه مردم قرائت کرد و اعلام داشت که: «کشتیبان را سیاستی دگر آمده است». قوام آشکارا مردم را به دستگیری و زندان و اعدام تهدید کرد و از سرکوب مخالفان سخن گفت. او در اطلاعیه‌ی خود گفت: «وای به حال کسانی که در اقدامات مصلحانه ی من اخلال نمایند…
 آیت‌الله کاشانی بلافاصله به صدور اعلامیه‌ای تند و انقلابی علیه قوام پرداخت و از استقلال مردم ایران و حقانیت جنبش ملی کردن نفت دفاع کرد. شاه از هوشیاری و مقاومت ملت وهمبستگی رهبران نهضت به وحشت می‌افتد و در ساعت ۴ بعدازظهر از قوام می‌خواهد که استعفا دهد. بدین‌سان مصدق به لطف اراده خداوند و رهبری کاشانی و مقاومت مردم به نخست‌وزیری برمی‌گردد.
دکتر مصدق برای جان هم میهنان خود ارزش قائل بود و از همین روی به کسانی که به بهای زندگی خود قدرت نظامی و فرماندهی ارتش را از زیر نفود بیگانگان نجات دادند و به دست نمایندگان منتخب خود سپردند، بسیار احترام می گذاشت. او آرزو داشت و وصیت کرد تا او را در کنار شهدای سی تیر به خاک بسپارند تا او نیز در افتخار با آنان برابر شود. وی می خواست ا ز این راه ارزش فداکاری در راه میهن را نیز بالا ببرد.
قیام  سی تیر برای همیشه در تاریخ مبارزات ملت ایران ماندگار است واین پیام را با خود به همراه دارد که ملت و رهبران راستین آنها می توانند با اتحاد و همبستگی بر دشمنان خارجی و استبداد داخلی پیروز شوند.
متاسفانه این پیروزی دیری نپایید ،نهضت ازدرون ضربه خورد، استبداد داخلی و دشمنان خارجی از اختلاف داخلی استفاده کردند و در مدت سیزده ماه بعد موفق شدند  با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی دولت مردمی دکتر محمد مصدق را سرنگون سازند....
سرمایه ملت را به غارت ببرند وجوانان میهن را در شکنجه گاه ها و سیاهچال ها در بند سازند وامید ملت را به یاس مبدل نمایند.

سه شباهنگ : قایم مقام ،امیر کبیر و مصدق

میرزا تقی خان در تاریخ ۲۱ ذی قعده ۱۲۶۴ برابربا اکتبر ۱۸۴۸ به نام میرزا تقی خان امیر کبیراتابک اعظم به صدارت رسید ومدت سه سال و یک ماه و ۲۷ روز در این منصب بود.
همزمان با این تاریخ در اروپا ، مارکس ، اگوست کنت ، اسپنسر ، نیچه ، ادیسون ، میشلن ،بنز،روسو،هگل،و کانت ابراز وجود می کردند.
پس از سالیان دراز شباهنگ و ققنوسی در این آسمان غمزده پیدا شده بود .در راستی و درستی و فساد ناپذیری وصداقت او ( آنچه سالهاست گویی در این سرزمین خریداری ندارد.) هیچ تردیدی نیست. وهمچون قایم مقام و مصدق هرگز به خواری تن در نداد.او جز نیکبختی مردمان وطنش چیزی نمی خواست  ....
و اما آخر کار امیر
سفارت خانه ،همه رجال!!؟ دربار و شاه با هم متحد شدند تا دومین ستاره درخشان شب پانصد ساله ایران را به زیر بکشند.
ناصرالدین شاه لکه سیاه انبوه منجلاب هرزه ایران دستور داد : ..  " چاکر آستان ملایک ... پاسبان .. حاج علی خان....فراش باشی به فین کاشان رفته میرزا تقی خان فراهانی را راحت نمایید."
پیش از این در صفر ۱۲۵۱ قمری ( ژوین ۱۸۳۵میلادی ) میرزا ابوالقاسم قایم مقام را در باغ نگارستان خفه کرده بودند و پس از آن دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی را آمریکایی ها با کودتای ننگین سرنگون کردندتا سرانجام در تبعیدگاه خود دق کرد.اکنون به یاد دوتای اولی خیابانی و مدرسه ای نام گذاری شده است. اما سومی  سربازی که نامش هنوز آزاد نیست
به راستی چقدر باید پرداخت؟چقدر؟

استخاره و مشروطیت

در آستانه یکصد مین سال نهضت مشروطیت می باشیم.بی گمان نهضت مشروطیت یکی از بزرگترین و مهم ترین نهضت هایی است که در تاریخ طولانی سرزمینمان روی داده است.مهمترین ویژگی برجسته این نهضت متکی بودن به فلسفه حقیقت خواهی ، نوع دوستی ، و احترام به حقوق فردی و عدالت طلبی آن می باشد.
برای احترام به روح شهیدان عدالت خواه واستبداد ستیز این مقطع مهم تاریخی کشور و یاد اوری قسمتی از تاریخ میهنمان  سلسله مقالاتی درج می کنیم .
دکتر مهدی ملک زاده نویسنده کتاب " تاریخ انقلاب مشروطیت " که خود فرزند ملک المتکلمین یکی از مبارز ین مشروطه میباشد در کتاب خود  اشاره به دفترچه ای دارد به جا مانده و حاوی متن استخاره های مستبد معروف مشروطیت محمد علی شاه است.
برای اینکه بدانید چگونه مقدرات و سرنوشت مردمی ستمدیده و تشنه عدالت دستخوش هوا و هوس و استنباط های مغرضانه عده ای قرار می گرفته متن تعدادی از این استخاره ها را می آوریم ...
 

این کتابچه حاوی بیست وچهار برگ میباشد که بر روی هر یک استخاره ای نوشته و پاسخ بعضی در ذیل همان برگ .... نوشته شده است .
برخی از این اوراق حاوی متن استخاره امضا محمد علی ( شاه ) دارد وبعضی پاکتها هم لاک و مهر محمد علی است و عموما به خط دست محمد علی شاه است.
تمام جوابها به استثنای یکی به خط مرحوم حاجی سید ابو طالب موسوی زنجانی  ... است.
مطالعه این اوراق نکاتی از تاریخ گذشته را آشکار می کند که سرنوشت این مرد فلک زده تا چه حد دستخوش هوا و هوس و عدم تصمیم بوده  و چگونه تکلیف ملتی که تشنه آزادی بوده با یک ........
اینک برای شما متن چند تا این استخاره ها را عینا از کتاب ذکر شده می آورم برای خواندن و مشاهده متن کامل این استخاره ها به کتاب یاد شده مراجعه کنید.

بسم الله الرحمن رحیم 
پروردگارا اگر من عجالتاٌ با همین وضعی که دارم در سلطنت و پادشاه بمانم و صبر کنم و تحمل نمایم ، عاقبت برای من خوب است و نتیجه خیر خواهد داد که استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .
جواب سطر اول : علی کل شئی قدیر و ابتدای آیه ذ الک بان الله و هو الحق و ان یحیی  الموتی و انه . سطر دوم بنظر بنده بسیار خوب آمد.

پروردگارا اگر در 17 ربیع الاول سلطان احمد را ختنه بکنند صلاح است و خوب است استخاره خوب بیاید و اگر حالا صلح نیست استخاره بد بیاید – محمد علی . جواب : فساهم فکان من المد حصنین ، بد است پشییمانی دارد وقت دیگر اقدام شود انسب است .

پروردگارا اگر حکم تبعید میرزا علی ثقه الا سلام را از تبریز بدهم صلاح است استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .

پروردگارا اگر من امشب توپ به در مجلس بفرستم و فردا با قوه جبریه مردم را اسکات نمایم خوب است و صلاح است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی .

پروردگارا فردا که پنجشنبه ۲۷ است از خانه خارج شوم خوب است استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .

پروردگارا  اگر من امشب میرزا نصر الله ( ملک المتکلمین ) و سید جمال و بها ( بها الواعظین ) و میزا جهانگیر خان و این مفسدین را گرفتار نمایم صلاح است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی.

پروردگارا اگر من قصر خوابگاه و اتاقهای آن که نشیمن من است به به سارا و عالم و جهان کنیز های مرحوم مظفر الدین شاه بسپارم  خوب است و صلاح من است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی .
حال تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل ...