شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

شباهنگ

برای صلح عدالت و آزادی

استخاره و مشروطیت

در آستانه یکصد مین سال نهضت مشروطیت می باشیم.بی گمان نهضت مشروطیت یکی از بزرگترین و مهم ترین نهضت هایی است که در تاریخ طولانی سرزمینمان روی داده است.مهمترین ویژگی برجسته این نهضت متکی بودن به فلسفه حقیقت خواهی ، نوع دوستی ، و احترام به حقوق فردی و عدالت طلبی آن می باشد.
برای احترام به روح شهیدان عدالت خواه واستبداد ستیز این مقطع مهم تاریخی کشور و یاد اوری قسمتی از تاریخ میهنمان  سلسله مقالاتی درج می کنیم .
دکتر مهدی ملک زاده نویسنده کتاب " تاریخ انقلاب مشروطیت " که خود فرزند ملک المتکلمین یکی از مبارز ین مشروطه میباشد در کتاب خود  اشاره به دفترچه ای دارد به جا مانده و حاوی متن استخاره های مستبد معروف مشروطیت محمد علی شاه است.
برای اینکه بدانید چگونه مقدرات و سرنوشت مردمی ستمدیده و تشنه عدالت دستخوش هوا و هوس و استنباط های مغرضانه عده ای قرار می گرفته متن تعدادی از این استخاره ها را می آوریم ...
 

این کتابچه حاوی بیست وچهار برگ میباشد که بر روی هر یک استخاره ای نوشته و پاسخ بعضی در ذیل همان برگ .... نوشته شده است .
برخی از این اوراق حاوی متن استخاره امضا محمد علی ( شاه ) دارد وبعضی پاکتها هم لاک و مهر محمد علی است و عموما به خط دست محمد علی شاه است.
تمام جوابها به استثنای یکی به خط مرحوم حاجی سید ابو طالب موسوی زنجانی  ... است.
مطالعه این اوراق نکاتی از تاریخ گذشته را آشکار می کند که سرنوشت این مرد فلک زده تا چه حد دستخوش هوا و هوس و عدم تصمیم بوده  و چگونه تکلیف ملتی که تشنه آزادی بوده با یک ........
اینک برای شما متن چند تا این استخاره ها را عینا از کتاب ذکر شده می آورم برای خواندن و مشاهده متن کامل این استخاره ها به کتاب یاد شده مراجعه کنید.

بسم الله الرحمن رحیم 
پروردگارا اگر من عجالتاٌ با همین وضعی که دارم در سلطنت و پادشاه بمانم و صبر کنم و تحمل نمایم ، عاقبت برای من خوب است و نتیجه خیر خواهد داد که استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .
جواب سطر اول : علی کل شئی قدیر و ابتدای آیه ذ الک بان الله و هو الحق و ان یحیی  الموتی و انه . سطر دوم بنظر بنده بسیار خوب آمد.

پروردگارا اگر در 17 ربیع الاول سلطان احمد را ختنه بکنند صلاح است و خوب است استخاره خوب بیاید و اگر حالا صلح نیست استخاره بد بیاید – محمد علی . جواب : فساهم فکان من المد حصنین ، بد است پشییمانی دارد وقت دیگر اقدام شود انسب است .

پروردگارا اگر حکم تبعید میرزا علی ثقه الا سلام را از تبریز بدهم صلاح است استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .

پروردگارا اگر من امشب توپ به در مجلس بفرستم و فردا با قوه جبریه مردم را اسکات نمایم خوب است و صلاح است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی .

پروردگارا فردا که پنجشنبه ۲۷ است از خانه خارج شوم خوب است استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  -- محمد علی .

پروردگارا  اگر من امشب میرزا نصر الله ( ملک المتکلمین ) و سید جمال و بها ( بها الواعظین ) و میزا جهانگیر خان و این مفسدین را گرفتار نمایم صلاح است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی.

پروردگارا اگر من قصر خوابگاه و اتاقهای آن که نشیمن من است به به سارا و عالم و جهان کنیز های مرحوم مظفر الدین شاه بسپارم  خوب است و صلاح من است   استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یا الله  .– محمد علی .
حال تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل ...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد